Klant betaald de factuur niet: wat moet je doen?

Je hebt met zorg je werk afgeleverd aan een klant. En daarvoor heb je natuurlijk een factuur gestuurd. Je wacht en je wacht, maar de factuur wordt niet betaald. De termijn verloopt, en je stuurt een herinnering. En toch ontvang je maar niet je geld? Hoe kun je ervoor zorgen dat je netjes, doch dwingend, ervoor kunt zorgen dat de factuur wordt betaald? Wij vertellen het jou in deze blog! 

Het is heel vervelend als een factuur maar niet wordt betaald. Je kan een speciaal bureau inschakelen. Een incassobureau onderneemt snelle actie. Maar dit zien we als een laatste redmiddel. Je kan gelukkig ook zelf nog wat acties ondernemen, zodat de factuur misschien toch betaald wordt. Kies er daarom, hoe spannend dan ook, om de klant eerst heel eventjes te bellen. Misschien is er een goede reden waarom de factuur nog niet is betaald of is de factuur niet goed bij de klant terecht gekomen. De eerste stap is dan ook altijd om eerst heel eventjes te bellen met de klant. 

De andere formele stap is een betalingsherinnering. Een factuur die niet betaald is, kun je vaak vanuit het boekhoudsysteem gemakkelijk nogmaals verzenden door een betalingsherinnering te sturen. Het is een kleine reminder voor de klant dat de factuur nog niet betaald is. Als een klant geen kwaad in de zin heeft, zal ‘ie altijd snel de factuur betalen zodra deze betalingsherinnering is gestuurd. Soms kun je ook nog een tweede betalingsherinnering sturen. Werkt dat ook niet? Dan is het belangrijk dat er andere stappen gezet gaan worden.

Wil jij juridisch advies voor rechtsbijstand? Er zijn veel juridische bedrijven die jou hierbij kunnen helpen. Bijvoorbeeld Juristu.  

1.    Aanmaning

Een aanmaning kun je opstellen als een consument iets bij je heeft gekocht. Vaak is de eerste aanmaning kosteloos en wordt gezien als een betalingsherinnering. Bij een klant dat vanuit een bedrijf van jouw diensten gebruik heeft gemaakt, werkt dit anders. Je kan dan een sommatiebrief, een formele brief, de aanmaning opstellen. Dit kan een juridisch bedrijf ook voor je oppakken. 

2.    Incassokosten en wettelijke rente

Als de factuur nog steeds niet is betaald dan mag je incassokosten gaan rekenen en een wettelijke rente op de factuur erbij opzetten. Dit bedrag kan je eisen omdat er een betalingsachterstand is. Uiteraard doe je dit pas, wanneer je er telefonisch op op een andere manier niet uit bent gekomen. Jullie kunnen misschien ook samen tot een betalingsregeling komen, zodat het voor de klant wel haalbaar is.

3.    Incassobureau of een deurwaarder

Wil de klant maar niet betalen? Dan is het belangrijk dat je een incassobureau of een deurwaarder erop zet. Zij nemen het dan van je over. Vaak wordt er eerst een brief gestuurd vanuit het incassobureau met verzoek tot betaling. Als dat niet lukt, dan kan er een deurwaarder ingezet worden. Vaak is er dan wel een vonnis van de rechter nodig. Vaak kun je de extra kosten die hiervoor zijn gemaakt ook verhalen op de klant. 

Weten wat er gebeurt zodra er een deurwaarder op de stoep staat? Je leest het hier!

Vorige test

6 manieren om vanuit huis geld te verdienen