Streaming hoppen wordt meer en meer een trend

Streamen is vandaag de dag niet meer weg te denken uit het gamma van entertainment waar de gemiddelde Nederlander over beschikt.

Of je nu fan bent van epische films uit Europa, leuke serieus uit de Verenigde Staten, of indie-blockbusters uit Bollywood, tegenwoordig kan je het allemaal wel vinden via één of andere streamingdienst.

Streamen is al jarenlang aan een stevige opkomst bezig, en toen we in 2019 met z’n allen maandenlang verplicht thuis zaten, is die populariteit werkelijk exponentieel toegenomen.

Wie heeft nog een bioscoop nodig als we de nieuwste films en series gewoon vanuit onze woonkamer kunnen afspelen?

Video-on-demand, oftewel streamen, is een miljardenindustrie geworden, en er zijn heel wat grote spelers op de markt die allemaal pogen om zoveel mogelijk kwalitatieve films en series aan te bieden zodat mensen bij hen een abonnement zouden nemen – en houden.

Vooral dat laatste begint de laatste tijd een heikel punt te worden, en in de Verenigde Staten is “Streaming hoppen” een populaire trend geworden.

Wat is Streaming hoppen?

Streaming hoppen komt neer op van de ene streamingsdienst naar de andere te springen (‘hoppen’).

Je schrijft je in bij een bepaalde dienst, kijkt naar de series en films die je wil zien, zegt je abonnement op, en sluit je dan aan bij een andere streamingdienst.

Dan kijk je bij die streamingdienst alles wat je wil zien, zeg je je abonnement op, en ga je over op nog een andere.

Of terug naar de eerste, als die ondertussen wat nieuw vermaak in hun catalogus heeft.

Antenna, een Amerikaans bedrijf dat onderzoek doet in deze sector, heeft laten weten dat bijna 20% van abonnees van dergelijke premium streamingdiensten 3 of meer abonnementen hebben opgezegd in de voorbije twee jaar.

Dat is een goede verdrievoudiging van de periode 2018 tot 2020, en de trend blijft opwaarts gaan.

Hoe komt dit nu precies?

De toename in mensen die aan streaming hopping doen is in feite zeer logisch.

Eerst en vooral zijn er gewoon heel veel kwalitatieve streamingdiensten op de markt, denk aan Netflix, Hulu, HBO Max, Disney+, Amazon Prime, enzovoort.

En die komen allemaal steeds vaker naar voren met exclusief, in-huis geproduceerde films en series die heel vaak van hoge kwaliteit zijn en die mensen dus echt willen zien.

Die mensen schrijven zich dan in bij die dienst, en bekijken alles wat ze willen zien … maar als er dan niets meer is waar ze interesse in hebben, waarom zouden ze geabonneerd blijven?

Het fenomeen van ‘bingewatchen’ speelt zeker ook een rol, want waar je bij traditionele televisiediensten vaak maandenlang om de zoveel tijd op hen moest afstemmen om alle afleveringen van een bepaalde serie te bekijken, kan je bij heel veel series tegenwoordig alle afleveringen op rij bekijken – bingen.

Als je alle series die je wil zien op een paar dagen kan uitkijken in plaats van op een paar maanden, dan heb je in feite geen reden om te blijven betalen.

Het leven wordt ook steeds duurder, met een stevige inflatie van meer dan 10% in Nederland, en dan is het voor veel mensen wel aantrekkelijk om geen €10 hier, €10 daar aan maandelijkse kosten te moeten betalen aan iets dat ze in feite niet meer gebruiken.

Streaming hoppen is ook alleen maar mogelijk wegens de exclusieve films en series bij bepaalde streamingdiensten.

De zware competitie van streamingdiensten die alsmaar tegen elkaar inspelen met de nieuwste exclusieve serie of leuke film werkt deze trend volledig in de hand.

Is dit beperkt tot streaming diensten?

Een abonnement opzeggen nadat je er voordelen uit hebt gehaald om dan bij een concurrent te gaan aankloppen om daar de voordelen te halen en het hele proces te herhalen is natuurlijk geen nieuw fenomeen.

Je kan het vergelijken met mensen die alleen bij een bepaalde winkel gaan shoppen als ze er kortingsbonnen van hebben.

Dat zijn geen trouwe klanten, gewoon opportunisten – en met een goede reden.

Een andere sector waar dit fenomeen al sinds jaar en dag voorkomt zijn online casino’s.

Het is vandaag niet meer nodig om naar een fysieke speelhal te gaan en beperkt te zijn tot die in je buurt, je kan nu vanuit je luie zetel toegang krijgen tot tientallen verschillende opties.

En sinds het in oktober 2021 legaal werd om een online casino in Nederland te openen, is de competitie daar ook stevig toegenomen.

Die casino’s proberen uit te pakken met allerlei voordelen om toch maar de overhand te halen ten opzichte van hun concurrentie, en dat uit zich vooral in de vorm van bonussen, meer specifiek een ‘welkomstbonus’.

Met een ‘welkomstbonus’ krijgen nieuwe leden een bepaald voordeel, bijvoorbeeld extra spins op een roulette, of extra speelgeld.

Wat veel spelers dus doen is zich inschrijven bij een casino, daar de welkomstbonus in ontvangst  nemen, een tijdje spelen, die bonus opnemen, en dan bij een ander casino gaan en hetzelfde doen.

“Casino hopping” komt heel vaak voor, en zelfs het beste online casino Nederland is er niet immuun voor.

Wat kan men doen tegen streaming hoppen?

Streaming hoppen is in feite niet te vermijden tenzij er iets verandert in het beleid van streamingdiensten.

Zo zouden ze bijvoorbeeld elke nieuwe abonnee een contract kunnen laten tekenen voor een jaar, vergelijkbaar met internetvoorzieners.

Maar natuurlijk zal de ene streamingdienst die geen dergelijke restrictie oplegt de meest populaire worden, en dus is het weinig waarschijnlijk dat deze maatregel ooit in het leven zal worden geroepen – tenzij alle grote streamingdiensten overeenkomen om dit allemaal te doen, maar dat kan dan weer als kartelvorming gezien worden.

Andere dingen die ze zouden kunnen proberen zijn bijvoorbeeld hun exclusieve aanbod alleen aanbieden aan leden die een dergelijk jaarabonnement nemen, maar dit niet verplichten.

Het verwijderen van series die je kan bingen zou ook helpen, zodat je langer lid moet blijven om een bepaalde serie volledig te bekijken.

Het delen van de exclusieve films en series is ook een optie (en ze dus beschikbaar maken op alle diensten), maar dan zouden de streamingdiensten alleen maar met hun prijzen het tegen elkaar kunnen opnemen.

Wellicht de beste oplossing is iets zijn dat abonnees trouwer maakt en minder waarschijnlijk om een dienst op te zeggen.

Dat kan door voortdurend en consistent kwalitatieve series en films te produceren, zodat er zelfs voor de grootste binge-watchers altijd wel iets te bekijken valt.

Of door andere vormen van entertainment aan te bieden die de ‘saaie momenten’ tussen nieuwe series en films kunnen opvangen.

Zo heeft Netflix al sinds eind vorig jaar een serie videogames in hun aanbod die kunnen worden gespeeld op je smartphone, maar tot heden zijn die veelal onbekend en onbemind bij het grote publiek – slechts 2 tot 3% van hun ledenbestand speelt die.

Het is wel duidelijk dat Netflix hier volledig op wil inzetten, want ze gaan hun huidige aanbod van 26 games tegen het eind van dit jaar verdubbelen – in de hoop om streaming hopping tegen te gaan en abonnees te behouden.

Vorige test

Wat zijn de beste betaalmethoden bij online casino’s?

Volgende test

Hoe betrouwbaar zijn online casino reviews?